Автор работы: Пользователь скрыл имя, 10 Марта 2014 в 11:03, контрольная работа
Сочиетатя уманэ есте де некончепут фэрэ комуникаре. Комуникаря- есте о кондицие нечесарэ а екзистенцей умане, каре есте есенциалэ пентру о формаре комплетэ ну нумай а карева фукций психиче, прочесе ши проприетэць умане, дар ши а персоналитэций ын женерал. Реалитатя ши нечеситатя де а комуника есте дифинитэ ынтро активитате комунэ: ка сэ трэяскэ, оамений требуе сэ интеракционезе. Комуникэ ынтодяуна омул актив, активитатя кэруя интеракционязэ ку активитатя алтор оамень.
Ынтродучере
Компетенца сочиалэ ши комуникативэ ши кэиле лор де дезволтаре
Методеле диагностэрий компетенцей комуникативе
Психотерапия ын груп ши тренингул сочиал психоложик
Университатя де стат Нистрянэ ын нумеле луй Т.Г.Шевченко
Факултатя де Педагожие ши Психоложие
Катедра де психоложие
Лукраре де контрол
Пе тема: Компетенца комуникативэ
Тираспол 2014
Планул
Ынтродучере
Сочиетатя уманэ есте де некончепут фэрэ комуникаре.
Комуникаря- есте о кондицие нечесарэ а екзистенцей умане, каре есте есенциалэ пентру о формаре комплетэ ну нумай а карева фукций психиче, прочесе ши проприетэць умане, дар ши а персоналитэций ын женерал. Реалитатя ши нечеситатя де а комуника есте дифинитэ ынтро активитате комунэ: ка сэ трэяскэ, оамений требуе сэ интеракционезе. Комуникэ ынтодяуна омул актив, активитатя кэруя интеракционязэ ку активитатя алтор оамень.
Омул дин моментул наштерий комуникэ ку алте персоане, дар унеорь оамений, се диферэ ку реализэрь марь ын студиеря феноменелор лумий материале дар сынт неажутораць ын домениул релациилор интерперсонале, астфел ынкыт требуе сэ ынвець регулиле де интеракциуне ку оамений, де а девени ун мембру ку дрептурь деплине а сочиетэций.
Ку алте кувинте, комуникаре ва фи ефичиентэ нумай атунч кынд оамений интеракционязэ уний ку алций, сынт компетенць ын ситуация датэ.
Ын план женерал компетенца комуникативэ пресупуне дезволтаря ориентэрий адеквате а омулуй ла сине ынсэшь – ын потенциалул проприу психоложик, потенциалул партенерулуй, ын ситуаций ши проблеме.
Астфел, формаря компетенцей комуникативе а персоаней есте о проблемэ реалэ а психоложией сочиале солуция каре аре о маре ынсемнэтате пентру фиекаре ом ши пентру сочиетате ын женерал.
Уника богэцие уманэ – есте комуникаря динтре оамень.
Аша сокотя Антуан Сент-Эзюпери, деспре ачаста дискутау философий де-а лунгул вякурилор, дар ачастэ темэ есте актуалэ ши ын тимпул де фацэ. Тоатэ вяца омулуй декурже ын комуникаре перманентэ. Омул есте ынтодяуна дат ын контекстул релацией ку алт партенер реал сау виртуал, де ачея дин ачест пункт де ведере есте дифичил де ремаркат депунериле компетенцей комуникативе ын калитатя веций оменешть. Дезволтаря компетенцей комуникативе ын тимпул де фацэ сужерязэ ун шир де дирекций импортанте але организэрий ачестея. Ын чея че привеште практика ын дезволтаря компетенцей комуникативе есте импортант сэ се лимитезе типуриле де комуникаре, аша ка комуникаря професионалэ, пе ролурь ши интимэ-персоналэ. База ын диференцэ есте де обичей дистанца психоложикэ ынтре партенерь, ачеста сынт еу вэ контактез. Аич, о алтэ персоанэ примеште статул де вечин, комуникаря есте ынтро атмосферэ де ынкредере пентру кэ есте ун партенер ку ынкредере ын сине.
Компетенца комуникативэ нечеситэ доринца ши капачитатя де а контакта апроапе ши ла дистанцэ.
Дификултэциле пот фи унеорь асочияте ку инерция уней позиций-децинеря орькэрей уней дин еле индиферент де натура ши ситуация партенерулуй.
Ын женерал компетенца комуникативэ есте де обичей асочиатэ ку мэестрия. Флексибилитатя адекватэ ын скимбаря позицией психоложиче- есте унул динтре челе май импортанць индикаторь а компетенцией комуникативе. Компетенца ын тоате типуриле де комуникаре есте де а реализа трей нивелурь адеквате а партенерилор интерактиве ши перчептиве. Прин урмаре, путем ворби деспре диферите типурь де компетенце комуникативе. Персоналитатя требуе сэ фие ындрептатэ кэтре акизиционаря де палета де функций психоложиче богате, каре ажутэ ла експримаря партенерилор, а тутурор фецелор де адекваре, де перчепцие, комуникативе, интерактиве.
Реализаря де кэтре персоналитате а проприей субьективитэць ын комуникаре есте асочиатэ ку презенца ла еа, де нивелул нечесар а компетенцей комуникативе.
Компетенца комуникативэ есте компусэ дин урмэтоареле абилитэць:
Прогноза се формязэ ын прочесул де анализэ а ситуацией ын комуникаре ла нивел де сетэрь комуникативе.
Програмул комуникатив де партенериат – есте ун фел де компортамент ал персоналитэций ын прочесул комуникэрий. Стабилиря нивелулуй поате фи презис ын детектаря интереселор тематиче а партенерулуй, релациилор емоционале ши де евалуаре ла диверсе евенименте легате де форма де комуникаре, импликаря партенерилор ын интеракциуня комуникативэ. Ачест лукру есте дефинит ын студиул де фрегвенца комуникэрий, типул де темперамент а партенерулуй луй обьектив-практиче, евалуаря формелор емоционале де комуникаре. Ку ачастэ абордаре ла карактеризаря компетенцей комуникативе адеквате пентру а консидера комуникаря ка ун прочес де систем де интеграре, каре аре урмэтоареле компоненте:
- Комуникатив ши диагностик
- Де комуникаре ши де програмаре
- Комуникативэ-организационалэ
Комуникативэ де реализаре.
Фиекаре дин ачесте компоненте нечеситэ о анализэ спечиалэ сочиотехноложикэ, дар домениул де апликаре ал презентэрий кончептулуй оферэ посибилитатя де а рэмыне доар пе пэрциле де комуникаре перформанте.
Есте привитэ ка стэпыниря ын комуникаре а персоналитэций. Мэестрия комуникативэ де реализаре а персоналитэций се манифестэ ка доуэ абилитэць ынрудите дар тотушь релатив индепенденте пентру а гэси ун субьект адекват ал структурей де комуникаре кореспунзэтоаре, ку скопул кореспунзэтор ши компетенца де а реализа о интенцие де комуникаре пентру а комуника директ.
Ын маестрия комуникативэ де реализаре а персоналитэций се десфэшоарэ май мулте динтре абилитэциле ей ши май пресус де тоате абилитэциле емоционале ши психоложиче, ка о аутогестионаре а материей органиче, психофизиче, ын резултатул кэруя персоналитате атинже старя емоционалэ ши психоложикэ.
Ауторегуларя емоционал-психоложикэ креазэ о старе де спирит де диалог ын ситуаций адеквате.
Старя де спирит емоционалэ а ситуацией де комуникаре ынсямнэ ын примул рынд емоцииле умане, тоналитатя ынтро анумитэ ситуацие. Ын прочесул ауторегулэрий емоционал-психоложиче требуе сэ дистингэ 3 етапе:
- О проблемэ де термен лунг «инфекцие»
- Идентификаря емоционалэ ши психоложикэ ла етапа де дезволтаре а моделулуй де компортамент ал програмулуй ши виитоаря комуникаря.
- Ажустаря операционал
емоционалэ ши психоложикэ
Ауторегуларя емоционал-психоложикэ-
Еа се манифестэ ын капачитатя де а рэспунде акум ши ын мод актив ла медиул ын скимбаря комуникэрий, реконструеште комуникаря ынтро старе емоционалэ а партенерилор. Бунэстаря психоложикэ, старя емоционалэ а персоналитэций директ депинде де концинутул ши ефичиенца комуникэрий.
Абилитэциле перчептиве а персоналитэций се манифестэ ын компетенца де а гестиона ши де а организа перчепция: сэ евалуезе корект аптитудиня сочиал психоложикэ а партенерилор де диалог, пентру а стабили контактул нечесар, ла прима импресие пентру а презиче комуникаря «мишкаре». Еле ый пермит персоналитэций корект сэ евалуезе реакцииле емоционале ши психоложиче а партенерилор ын диалог шик яр античипаря ачестей реакций, евитынд челе каре ар ымпедика атинжеря скопулуй де комуникаре. Абилитэциле експресиве де комуникаре але десфэшурэрий активитэций сынт де обичей консидерате ка ун систем де абилитэць, креынд о унитате де воче, прочесе фачиале, визуале ши мотомафизиолого психоложиче.
Контактул ауторегулэрий емоционал-психоложиче, експресивитате есте о легэтурэ органикэ интернэ ши екстернэ психоложикэ. Ачест ангажамент ши оферэ ун компортамент екстерн, акциунеле експресиве але персоаней ын комуникаре. Абилитэциле експресиве а персоналитэций апар ка о културэ де декларацие вербалэ, нормеле релеванте де ворбире, жестурь, постурь ши позе пластиче, мимиче емоционале имитате експресив, тонул вочий ши волумул ворбирий.
Ын май мулте казурь компонентеле инвариате де комуникаре сынт компоненте кум ар фи партенерий партичипанць, о ситуацие, сарчинэ. Вариабилитатя есте де обичей асочиатэ ку скимбаря компонентелор ын сине-каре е партенерул, каре есте ситуация сау проблема ши уничитатя а конексиунелор динтре ей.
Потенциалул комуникатив – есте карактеристика посибилитэцилор омулуй, каре ши детерминэ калитатя конворбирий луй.
Ачаста инклуде, ымпреунэ ку компетенца комуникативэ доуэ компоненте: трэсэтурь де комуникаре а персоналитэций каре карактеризязэ дезволтаря ын комуникаре, се реферэ ла о методэ де комуникаре-капачитатя де а децине инициатива де а комуника, капачитатя де а фи актив, сенсибил, емоционал ла старя партенерулуй, пентру а формула ши реализа проприул програм индивидуал де комуникаре, капачитатя де аутостимуларе речипрокэ ши стимуларя ын комуникаре. Конформ унор психоложь, се поате ворби деспре култура де комуникаре а индивидулуй ка ун систем де калитэць, инклусив:
Култура комуникативэ а персоналитэций ка ши компетенца комуникативэ, ну аре лок ынтрун вакуум, чи се формязэ. Дар база формэрий ей есте компетенца комуникэрий омулуй.
Принчипалеле сурсе а акумулэрий компетенцей комуникативе сынт: експериенца сочионормативэ а културий традиционале, куноаштеря лимбилор де комуникаре фолосите де култура популарэ, експериенца де комуникаре интерперсоналэ.
Експериенца сочионормативэ-есте фондаментул а компетенцей когнитиве а компетенцей комуникативе а персоналитэций ка субьект де комуникаре.
Дисонанцэ-есте о сурсэ де активитате индивидуалэ де инхибаре психикэ а персоналитэций ые комуникаре. Персоналитатя есте ексклусэ дин домениул комуникэрий. Апаре ун кымп електрик психоложик интерн. Ачест лукру креазэ бариере ын каля ынцележерий умане. Експериенца ын комуникаре окупэ ун лок апарте ын структура компетенцей комуникативе а персоналитэций. Пе де о парте, есте сочиалэ ши инклуде интериоризат нормеле ши валориле културий, пе де алтэ парте-есте уник, деоарече се базязэ пе абилитэциле индивидуале де комуникаре ши евенименте психоложиче легате де комуникаре ын вяца персоналитэций.
Аспектул динамик ал ачестуй експеримент сынт прочеселе де сочиализаре ши индивидуализаре импликате ын диалог пентру а асигура дезволтаря сочиалэ а персоналитэций. Ын комуникаре ун рол спечиал ыл окупэ ролуриле сочиале: организаторик, партичипант. Ши аич фоарте импортантэ есте експериенца ын артэ. Арта аре о вариетате де моделе де комуникаре уманэ. Фамилиаризаря ку ачесте моделе оферэ база ерудицией комуникативе а персоналитэций. Авынд ун нивел анумит ын компетенца комуникативэ, персоналитатя се импликэ ын комуникаре, авынд ун анумит нивел де стимэ де сине ши аутоконштиинцэ.
Астфел, компетенца комуникативэ есте о кондицие есенциалэ пентру емплиминтаря ку сукчес а персоналитэций.
Методеле диагностэрий компетенцей комуникативе
Пе база фаптулуй кэ, ын кадрул компетенцей интрэ карева абилитэць каре асигурэ сукчесул прочесулуй де комуникаре евиденциязэ урмэтоаря стратежие пентру конструиря унор системе де диагностик: инвентаризаря компонентелор де компетенцэ ши алежеря а фиекэруй динтре компонентеле кореспунзэтоаре а прочедурий психоложиче.