Автор работы: Пользователь скрыл имя, 29 Апреля 2012 в 11:00, курсовая работа
Целью нашей работы является рассмотрение истории Франции в годы Четвертой республики.
Задачи работы:
- показать создание временного режима после второй мировой войны и образование во Франции Четвёртой республики;
- рассмотреть наступление реакции и раскол в рабочем и демократическом движении;
- изучить рост крестьянского движения, выборы 1956 г.;
- выяснить причины падения Четвёртой республики во Франции.
Введение ………………………………………………………………. 3
Глава 1. Временный режим и образование
Четвертой республики ……………………………………. 7
Глава 2. Наступление реакции, раскол рабочего и
демократического движения ……………………………. 19
Глава 3. Подъём рабочего и крестьянского движения.
Выборы 1956 г. Падение Четвёртой республики …….. 29
Заключение …………………………………………………………. 39
Список использованных источников и литературы ……………42
Summary ………………………………………………………………..43
К
началу 1958 г. среди ультраколонистов
сложился заговор, имевший целью
создание "сильной власти", способной
победоносно завершить войну
в Алжире. Заговорщики установили
связь с окружением генерала де Голля,
который был известен как сторонник
сильной власти, и стали добиваться
его возвращения к управлению
государством. Эта кампания находила
отклик среди народных масс, для
которых имя де Голля символизировало
связь с движением
1
июня 1958 г. Национальное собрание
большинством голосов выразило
доверие правительству де
Заключение
Первые годы Четвертой республики совпали с распадом антифашистской коалиции и резким обострением международных отношений, получившим название «холодной войны».
Летом 1951 г. в обстановке «холодной войны» и раскола антифашистских сил состоялись очередные выборы в Национальное собрание.
Соотношение сил в Национальном собрании существенно изменилось. Если в 1946 г. три главные партии располагали примерно 3/4 депутатских мандатов, то теперь шесть партий - коммунисты, социалисты, МРП, радикалы, «независимые» и РПФ - имели крупные фракции в Национальном собрании, получившем по этой причине название «шестигранное собрание». Ни одна из них не имела абсолютного большинства и не могла создать однопартийного правительства. Формирование коалиционного правительства также наталкивалось на серьезные трудности.
На выборах в январе 1956 г. выступили три крупные политические- силы: Коммунистическая партия, «Республиканский фронт» и правые во главе с МРП и «независимыми». Кроме того, в выборах приняли участие пужадисты, организовавшие «Союз защиты ремесленников и торговцев».
Коммунистическая
партия предложила избирателям демократическую
программу, отвечавшую интересам широких
масс населения. Она требовала вывода
французских войск из Алжира, Марокко,
Туниса и проведения переговоров
с полномочными представителями
народов этих стран. Коммунисты отстаивали
принцип мирного
Внутриполитические
требования «Республиканского фронта»
предусматривали улучшение
В апреле 1958 г. во Франции начался очередной правительственный кризис. Поскольку «Республиканский фронт» к этому времени развалился, а все буржуазные партии были расколоты на ультраколониалистoв и нео-колониалистов, правительственный кризис затянулся почти на месяц. Этим решили воспользоваться ультраколониалисты в Алжире. Утверждая, что французские правящие круги якобы готовы «отказаться от Алжира» (т. е. предоставить Алжиру независимость).
Среди ультраколонистов сложился заговор, имевший целью создание "сильной власти", способной победоносно завершить войну в Алжире. Заговорщики установили связь с окружением генерала де Голля, который был известен как сторонник сильной власти, и стали добиваться его возвращения к управлению государством. Эта кампания находила отклик среди народных масс, для которых имя де Голля символизировало связь с движением Сопротивления и демократическими реформами Временного правительства. 13 мая 1958 г. ультраколонисты подняли мятеж и захватили власть в столице Алжира. При поддержке командования находившейся в Алжире армии они потребовали передать власть де Голлю. 15 мая де Голль заявил, что готов "взять на себя власть Республики" при условии предоставления ему чрезвычайных полномочий и отмены конституции 1946 г. Четвертая республика оказалась в состоянии глубокого кризиса. Неспособность правящих партий серьезно улучшить положение народных масс, разрыв между официальными декларациями и реальными делами, постоянная правительственная чехарда подрывали авторитет парламентской системы. Зависимость Франции от США, падение ее международного престижа, бесконечные колониальные войны вызывали острую критику широких слоев населения и даже части буржуазии.
1
июня 1958 г. Национальное собрание
большинством голосов выразило
доверие правительству де
Summary
The French Fourth Republic was the republican government of France between 1946 and 1958, governed by the fourth republican constitution. It was in many ways a revival of the Third Republic, which was in place before World War II, and suffered many of the same problems. France adopted the constitution of the Fourth Republic on 13 October 1946. The Fourth Republic saw an era of great economic growth in France and the rebuilding of the nation's social institutions and industry after the war, and played an important part in the development of the process of European integration which changed the continent permanently. The greatest accomplishments of the Fourth Republic were in social reform and economic development. In 1946, the government established a comprehensive social security system that assured unemployment insurance, disability and old-age pensions, and medical care to all citizens. Some attempts were also made to strengthen the executive branch of government to prevent the unstable situation that had existed before the war, but the instability remained and the Fourth Republic saw frequent changes in government – there were 20 governments in ten years. Additionally, the government proved unable to make effective decisions regarding decolonization. As a result, the Fourth Republic collapsed and what some critics considered to be a de facto coup d'état, subsequently legitimized by a referendum on 5 October 1958, led to the establishment of the Fifth Republicin 1959.After the liberation of France, the Vichy government was dissolved and the Provisional Government of the French Republic (GPRF) was instituted. With most of the political class discredited and containing many members who had more or less collaborated with the enemy, Gaullism and Communism became the most popular political forces in France.Charles de Gaulle led the GPRF from 1944 to 1946. Meanwhile, negotiations took place over the proposed new Constitution, which was to be put to a referendum. De Gaulle advocated a presidential system of government, and criticized the reinstatement of what he pejoratively called "the parties system". He resigned in January 1946 and was replaced by Félix Gouin (SFIO). Ultimately only the PCF and the SFIO supported the draft Constitution, which envisaged a form of government based on unicameralism; but this was rejected in the referendum of 5 May 1946.For the 1946 elections, the RGR (Rassemblement des gauches républicaines), which encompassed the Radical-Socialist Party, the UDSR and other conservative parties, unsuccessfully attempted to oppose the MRP-SFIO-PCF alliance. The new Constituent Assembly included 166 MRP deputies, 153 PCF deputies and 128 SFIO deputies, giving the Tripartite alliance an absolute majority. Georges Bidault (MRP) replaced Félix Gouinas the head of government.
A new draft of the Constitution was written, which this time proposed the establishment of a bicameral form of government. Léon Blum (SFIO) headed the GPRF from 1946 to 1947. After a new legislative election in June 1946, the Christian-Democrat Georges Bidault assumed leadership of the cabinet. Despite de Gaulle's so-called discourse of Bayeux of 16 June 1946 in which he denounced the new institutions, the new draft was approved by the French people, with 53% of voters voting in favor (with an abstention rate of 31%) in the referendum held on 13 October 1946. This culminated in the establishment in the following year of the Fourth Republic, an arrangement in which executive power essentially resided in the hands of the President of the Council. The President of the Republic was given a largely symbolic role, although he remained chief of the Army and as a last resort could be called upon to resolve conflicts.
The intention of Constitutional text's writers was to rationalize the parliamentary system. In this, the ministers were accountable to the legislative body, the French National Assembly), but some constitutional measures were introduced in order to protect the cabinet and to reinforce the authority of the President of the Council, who lead the cabinet. The goal of the constituents was to reconcile parliamentary democracy and ministerial stability.
For instance, according to the Constitution, the President of the Council was the leader of the executive branch. The President of the French Republic, elected by the Parliament (the National Assemblyand the Council of the Republic), played a symbolic role. His main power was to propose a President of the Council. This one was elected by the National Assembly before to form his cabinet. In this, in the cabinet, only the President of the Council could invoke the legitimacy of the parliamentary vote.
Also, he was the only member of the executive power to provoke a vote of confidence in the National Assembly (in the Third Republic, any minister could provoke a vote of confidence). The cabinet could be dismissed if the absolute majority of National Assembly's members voted against the cabinet. Finally, the National Assembly could be dissolved after two ministerial crises in the legislature.
However, these constitutional measures did not work. In January 1947, after his election by the National Assembly and the nomination of his ministers, President of the Council Paul Ramadier provoked a vote of confidence in order to verify the Assembly approved the composition of his cabinet. He introduced a custom: the double election, which weakened his authority over the cabinet. Besides, the cabinets dismissed but only a plurality (not the absolute majority) of the National Assembly voting against the cabinet. Consequently, these ministerial crisis were not take into account into the calculation for the release of the dissolution. The habits of the Third Republic were come back at full speed and the regime was characterized by a strong ministerial instability.The Fourth Republic was victim of the political context. The split of the Three-parties alliance in spring 1947, the departure of Communist ministers, Gaullist opposition, and the new proportional representation did not create the conditions of a ministerial stability. Governmental coalitions were composed of a patchwork of undisciplined centre-left and centre-right parties. Finally, the Fourth Republic faced with the collapse of the French colonial empire.