Автор работы: Пользователь скрыл имя, 09 Июня 2012 в 06:18, дипломная работа
Последнее время большое внимание уделяется поискам новых форм проверки и оценивания достижений учащихся и уровня их подготовленности. Очевидно, что стандартная процедура экзамена, как и различные формы тестирования, не всегда могут определить уровень сформированности навыков и умений учащегося, необходимых ему для дальнейшего образования и жизни. И, конечно, трудно по результатам тестирования судить о его индивидуальных особенностях, склонностях и одарённости. Следовательно, надо использовать такие формы итоговой или промежуточной аттестации, которые бы позволили представить более развёрнутую и точную картину достижений ученика. Создание
ведение 3
Глава I. Роль языкового портфеля в формировании самооценки 6
1.1 Понятие европейского портфеля 6
1.2. Cамооценка, ее особенности и основные подходы к ее формированию 13
Глава II. Использование языкового портфеля старших подростков на уроках иностранного языка. 21
2.1.Психолого-педагогическая характеристика старших подростков 21
2.2. Языковой портфель на уроках иностранного языка как средство самооценки 31
Заключение 42
Библиографический список 44
Итак, развивающееся самосознание приводит к относительно устойчивой самооценке и определенному уровню притязаний. Достигнутый уровень психического развития, возросшие возможности подростка вызывают у него потребность в самостоятельности, самоутверждении, признании со стороны взрослых его прав, его потенциальных возможностей в плане участия в общественно значимых делах, приводя к развитию такого характерного для этого возраста новообразования как взрослость. Общение подростков является своеобразной формой воспроизведения взаимоотношений, существующих в обществе взрослых людей, ориентации в нормах этих отношений и их освоения. Ведущий для подростковой стадии тип деятельности предполагает, что в данной деятельности взаимоотношения самих детей и взрослых должны быть весьма разнообразными и развернутыми (и, следовательно, поддающимися регуляции и контролю) и иметь за собой вполне осязаемую значимую объективную цель.
Старший подростковый возраст
характеризуется также
Подростковое сообщество воспроизводит те нормы и модели, которые дает ему в распоряжение общество взрослых. Ибо различные задачи отрочества (утвердить половую идентичность, достичь социальной самостоятельности) строятся исходя из предоставляемых взрослым обществом социальных программ, которые определяют переход к взрослому статусу. С этой точки зрения наше общество создало систему отторжения и ограничения подростков, фактически изгнанных со сцены социальной жизни, тем самым лишив себя свежести подросткового видения жизни.
Различного рода хобби, увлечения выступают для подростка как средство самовыражения, коммуникации и идентификации, средство достижения престижного статуса в своей среде. Иногда увлечения выступают своеобразным типом психологической защиты. Поиски ответов на вопросы "кто я?", "что я?" и осознание своей особенности, несхожести с другими небезразличны для любого подростка, но нередко в условиях травмирующей ситуации внимание на этих вопросах заостряется, а поиски ответа сопровождаются эмоциональным напряжением, чувством растерянности, тревогой и нарушением поведения.
Внимание к внешности. Сравнивая себя с "эталоном", подростки находят "недостатки" в своей внешности, что вызывает беспокойство и неуверенность в себе. Внимание к внутреннему миру. Формирование абстрактного мышления сопровождается у подростка потребностью в отвлеченных рассуждениях о себе, о своем месте среди людей, о смысле жизни. При этом вместе с чувством наслаждения появляется смутное беспокойство, тревога. Понимание особенностей периода взросления позволяет педагогу работать значительно эффективнее.
Таким образом, для формирования самооценки важны следующие особенности развития старшего подростка:
Изучив, полностью понятие «языкового портфеля» я решила создать свою модель на основе Европейского языкового портфеля и выявить, насколько эффективна, данная технология в определении уровня самооценки старших подростков. Сначала начну с критериев оценки в данном портфеле, что позволяет учащемуся самому смотреть, насколько он владеет навыками языка.
I раздел
Language portfolio
How to use it
Your Language Passport is a record of your language qualifications and experiences. It is also the place for you to assess your overall language level. Show your language passport when you apply for a job, course or change schools. It is proof of your language abilities so keep it up to date.
a) Language passport
Personal details:
Name: ______________________________
Your surname: ______________________________
Your age: ______________________________
First language: ______________________________
Other languages which I know____________________
b) Languages in my family
My native language(s) |
|
Native language(s) of my parents |
|
Language(s) of my relatives |
c) My exams in English
Exam |
|
Date |
|
Grade |
d) Have you ever been to abroad?
How long did you stay? |
|
What country did you visit? |
|
Which did you visit city? |
|
What was the aim of your journey? |
|
e)Your language and cultural experience
Think about your experiences of the English language or English-speaking cultures and write about them below.
School holidays |
Experience |
When and how long? |
English courses |
||
travel |
||
Contact with English speakers |
||
Free time activities (e.g. books you have read in English) |
||
Others |
||
f) Self-assessment
What do you think your English level is? Read the Self-assessment grids and look at the example below. Then complete your own self assessment grid below. You can complete a similar grid for other languages.
Example:
Language: English__________
Skill |
A1 |
A2 |
B1 |
B2 |
C1 |
C2 |
Listening |
|
|
|
|
|
|
Reading |
|
|
|
|
|
|
Spoken Interaction |
||||||
Spoken production |
||||||
Writing |
Language: ____________________
Skill |
A1 |
A2 |
B1 |
B2 |
C1 |
C2 |
Listening |
|
|
|
|
|
|
Reading |
|
|
|
|
|
|
Spoken Interaction |
||||||
Spoken production |
||||||
Writing |
Common reference levels A1 and A2
Understanding
Listening Level A1
I can recognize familiar words and very basic phrases concerning myself, my family and immediate concrete surroundings when people speak slowly and clearly.
Level A2
I can understand phrases and the highest frequency vocabulary related to areas of most immediate personal relevance (e.g. very basic personal and family information, shopping, local area, employment). I can catch the main point in short, clear, simple messages and announcements.
Reading Level A1
I can understand familiar names, words and very simple sentences, for example on notices and posters or in catalogues.
Level A2
I can read very short, simple texts. I can find specific, predictable information in simple everyday material such as advertisements, prospectuses, menus and timetables, and I can understand short, simple personal letters.
Speaking
Spoken interaction Level A1
I can interact in a simple way provided the other person is prepared to repeat or rephrase things at a slower rate of speech and help me formulate what I’m trying to say. I can ask and answer simple questions in areas of immediate need or on very familiar topics.
Level A2
I can communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar topics and activities. I can handle very short social exchanges, even though I can’t usually understand enough to keep the conversation going myself.
Spoken production Level A1
I can use simple phrases and sentences to describe where I live and people me know.
Level A2
I can use a series of phrases and sentences to describe in simple terms my family and other people, living conditions, my educational background and my present or most recent job.
Writing
Writing Level A1
I can write a short, simple postcard, for example sending holiday greetings. I can fill in forms with personal details, for example entering my name, nationality and address on a hotel registration form.
Level A2
I can write short, simple notes and messages relating to matters in areas of immediate need. I can write a very simple personal letter, for example thanking someone for something.
II раздел
Language Biography
How to use your Language Biography
Your Language Biography is a tool to help you think about why you are learning English and the best way for you to learn. The most effective learners have clear objectives and choose a learning style that suits them. Use this Language Biography to become a more effective learner.
Your aims and objectives think about all the reasons that you are learning English (for work, travel, etc.) and what level of English you need to achieve those objectives (you can refer to the Common reference levels in your Language Passport).
Reasons |
English level required |
Example: to travel abroad for learning English
|
Example: Listening -(B1) Reading -(A2) Speaking (interaction)-(B1+) Speaking( production)-(A2) Writing –(A1) |
Example : To study abroad |
Listening - (…) Reading – (…) Speaking (interaction)-(…) Speaking (production)-(…) Writing – (…) Listening - (…) Reading – (…) Speaking (interaction)-(…) Speaking (production)-(…) Writing – (…) |
Listening - (…) Reading – (…) Speaking (interaction)-(…) Speaking (production)-(…) Writing – (…) | |
Listening - (…) Reading – (…) Speaking (interaction)-(…) Speaking (production)-(…) Writing – (…) |
b) Your language learning history
Think about all the experiences that have helped you to learn English (for example: lessons at primary school, language courses, friends who speak English, travel to English-speaking countries, etc.) How successful were they? Write about your experiences in time order.
When |
Experience |
How successful? |
English courses |
Usually I talk with American by Skype so it improves my English |
One year ago I didn’t understand him at all. But now I understand everything that he says |
|
|
|
|
||
c) Your important language and cultural experiences
Which three things in your life helped you the most to learn English? Why?
What |
Why |
Example: My family has a great impact on me. |
Because they motivated me on future life and explained that learning English it is necessary to be educated person and achieve your aim step by step. |
|
|